Uberin ja taxin tilaaminen verkossa


Suomessa taksit ja kaikki siihen liittyvää on ollut kautta aikojen kovan valvonnan ja säännöstelyn kohteena. Kuskiksi ei kelvannut kuka vaan eikä omaa autoa tai pikemminkin omaa firmaa voinut perustaa ellei tietyt kriteerit täyty. Niitä ovat mm. työuran kesto sekä taustat ja muut luvat, jotka edellytetään kaiken muun lisäksi. Vuonna 2018, heinäkuussa, astui voimaan uusi ns. taksilaki. Tällä on pyritty purkamaan säännöstelyä ja lisäämään kilpailua markkinoille. Asiasta nousi kauhea kohu, joka jatkuu vieläkin vuoden kuluttua spekuloinneilla ja asiantuntijoiden haastatteluina eri medioissa.

Mielipiteet ovat jakaneet ihmiset eri joukkoihin. Joidenkin mielestä uudistus on ollut askel kohti parempaa tulevaisuutta, kun taas jotkut ovat sitä mieltä, että vuosikymmenien saatossa, toimivaksi rakennettu järjestelmä on romahdutettu hetkessä ja tästä se alamäki alkaa. Sen enempää puuttumatta mielipiteisiin, voi katsoa mitä kaikkea uutta tämä taksilakiuudistus toi mukanaan. Kiistatta voi sanoa, että autojen ulkonäkö on muuttunut. Joukossa saattaa olla jokin vanhempi auto tai sellaisen autovalmistajan ajoneuvo, mitä ihmiset eivät ole tottuneet näkemään katukuvassa. Lisäksi voi havaita myös taxeja, joilla ei ole ”juustoa” katolla ja että auton kyljessä lukee maailmanlaajuisesti tunnetun sovelluksen nimi, Uber. On toki muitakin uusia palvelutarjoajia kuten yksittäiset firmat tai isot ulkomaalaiset konsernit Yango. Mutta keskitytään Uberin ja perinteisen taxin toimintaan.

Kyydin löytäminen

Kyydin löytäminen

Taksikeskus on ollut se paikka, mihin soittamalla saa tilattua itselleen auton sovittuna aikana sovittuun hintaan. Ja se on ollut asia, mikä on muuttunut hieman. Keskuksiin kuuluvien autojen määrä on laskenut ja siitä johtuen aina ei ole edes autoa tarjolla tarvittavana hetkenä. Suuri osa yrittäjistä markkinoivat itseään ilman keskuksia ja koittavat saada näkyvyyttä eri keinoin. Yksi lukuisista tavoista on sovellukset. Syy voi olla työn kausiluonteisuus tai vaikka moniyrittäjyys, jossa taksi on osa-aikaista työtä. Kuvio on kuitenkin sellaisten kohdalla suunnilleen sama, kuluttaja menee nettiin ja etsii itselleen taksiyrittäjän numeron tai lataa hänen sovelluksensa, jolla saa tilattua auton. Järjestelmä ei ole ihan paras, sillä osalla ei vieläkään ole älypuhelinta ja osalla on muisti loppu, koska pitää ladata jokaiseen asiaan oma sovellus. Osa taas on niin kiireinen, että ei aina kerkeä vertaamaan tai kilpailuttamaan takseja, vaan hyppää ensimmäiseen, mikä on saatavilla.

Sovellusten käyttö

Järjestelmä on joidenkin mielestä hankaloitunut, mutta täytyy miettiä miten moni ajattelee takseja ylellisenä sekä kalliina asiana ja itse asiassa Suomessa keskimäärin takseja koitetaan välttää viimeiseen asti. Tästä onkin helppo tulkita, että nopeasti kyytiä tarvitsevat ovat tuskin menossa kauas ja sen takia sovellusten vertailu ei sinänsä ole taloudellisesti järkevää. Ja taas ne, jotka tilaavat sovellusten kautta, voivat tutustua tarjontaan rauhassa ilmaiseksi, eikä ylikalliista palvelukeskuksen numerosta soittamalla.

Sovellukset tarjoavat monesti mahdollisuuden maksaa kyydin etukäteen kiinteään hintaan. Tällöin voit olla varma, että ruuhkassa seisominen ei nosta lopullista, kyydistä maksettavaa hintaa, vaan määrä on sellainen kun on sovittukin. Lisäksi sovelluksissa on erilaisia kausietuja ja alennuksia, joita hyödyntämällä saat itsellesi parhaat alennukset. Hintaero saattaa olla todella iso prosentuaalisella tasolla ja paljon taksipalveluja käyttävät henkilöt saattavat säästää suuriakin summia vuodessa. Toki sovelluksia on niin monta kuin taksifirmaakin, mutta pieni tutkimustyö paljastaa helposti ne parhaat ja suosituimmat.

Uberin ja taksin sovellukset poikkeavat toisistaan hieman. Koska Uber on maailmanlaajuinen sovellus, joka rakentaa infrastruktuurinsa todella laajaan palautteeseen ympäri maailman, on sillä myös enemmän kohtia, jotka ovat otettu huomioon parantaakseen asiakastyytyväisyyttä ym. seikkoja, jotka ovat tärkeät asiakassuhteen luomiselle. Muutoin periaate on sama, tilaa kyyti ja matkusta.

Comments & Responses

Comments are closed.