Nettipelaaminen ja sosiaalinen media


Suurin osa meistä kuuluu nykyään johonkin netin sosiaalisista yhteisöistä. Facebook, Twitter, Kik ja Instargram ja useat muut tarjoavat käyttäjilleen mahdollisuuden nopeaan ja hauskaan vuorovaikutukseen ympäri maailmaa. Netissä pelaaminen on myös muuttunut sitten Habbo Hotellin aikojen ja viimeisen 10 vuoden aikana nämä alkuun erityyppiset palvelut ovat alkaneet yhdistymään.

Facebook alkaa suosiostaan huolimatta olla jo liian vanhanaikainen nuorille, jotka käyttävät myös enenevässä määrin digitaalisia pelisivustoja sosiaaliseen kanssakäymiseen. Enää ei tarvitse olla nörtti pelatakseen netissä, sosiaalisen stigman leima on poistunut pelien tullessa yhä lähemmäksi keskitien sosiaalista mediaa.

Digitaalista pelaamista voi harrastaa tietokoneella, pelikonsolilla, älypuhelimella tai tabletilla. Suurin osa näistä palveluista tarjoaa myös pelaajilleen mahdollisuuden keskustella muiden käyttäjien kanssa, perustaa omia profiileita ja vuorovaikuttaa interaktiivisesti. Voidaan puhua sosiaalisen pelaamisen ajasta, ja siitä on tulossa suositumpaa vuosi vuodelta.

Sosiaaliset yhteisöt ovat koukuttavia

Tutkimuksissa on osoitettu, että nettisivustoista voi tulla riippuvaiseksi. Mielihyvähormonia dopamiinia vapautuu, kun lokkaudumme sisään jollekin sosiaaliselle sivustolle. Voittaminen ja palkitseminen aiheuttavat ihmisessä dopamiinitulvan, ja tämä mielihyvän tunne saattaa johtaa riippuvuuteen.

Toisaalta samaa hormonia vapautuu ihan normaalielämän tilanteissa. Ainoastaan 1-2 prosenttia nettipelaajista kärsii vakavista ongelmista. Sosiaalinen pelaaminen voi olla harrastus siinä kuin jalkapallo tai tanssitunnit, käydäänhän niissäkin säännöllisesti ja joskus useita kertoja viikossa.

Sosiaaliset- ja pelisivustot on luotu pitämään käyttäjiä netissä mahdollisimman pitkään ja palaamaan sivustolle usein. Asiaa kannattaa seurata myös itse, ja jos pelatessa käytetty aika alkaa olemaan tunteja päivässä, kannattaa ehkä tietoisesti muuttaa käyttäytymistään ja tapojaan.

Sosiaalisesta pelaamisesta oppii

Globaali sosiaalinen pelaaminen ei todellakaan ole aina pahasta. Ensinnäkin pelatessa oppii pakostakin englantia, joka yleismaailmallisesti on käytetyin kieli pelimaailmassa. Tuttavan pojan sanavarasto ja koenumerot paranivat englannissa huomattavasti, kun hän innostui pelaamaan kansainvälisillä sivustoilla.

Myös muu oppiminen saattaa helpottua pelien myötä. Oli kyse sitten kyse mobiilisovelluksesta eli appsistä tai pelisivustosta, kilpailutilanne tekee tylsästäkin aiheesta huomattavasti kiinnostavamman. Esimerkiksi Maincraftiä voi hyödyntää talouden opetuksessa ja monet muut pelit opettavat logiikkaa ja strategista ajattelua.

Sosiaaliset yhteisöt, joita pelien ympärille muodostuu, opettavat myös kanssakäymistä. Kaikki eivät osaa rentoutua normaaleissa sosiaalisissa tilanteissa, joten vuorovaikutus muiden ihmisten kanssa saattaa jäädä minimaaliseksi. Silloin sosiaalinen media ja pelaaminen saattavat olla ainoita turvalliseksi koettuja väyliä tavata muita ihmisiä.

Kuten muissakin harrastuksissa, sosiaalisessa pelaamisessa tärkeää on rentoutuminen ja hauskan pitäminen, arjesta irrottautuminen ja vuorovaikutus muiden pelaajien kanssa. Jos siinä sivussa huomaamattaan oppii uusia taitoja, sitä voidaan pitää bonuksena.

Sosiaalisten pelien tulevaisuus

Kuten olemme jo Facebookista ja Candy Crushista huomanneet, rajat sosiaalisen median, nettipelaamisen ja muun internetin käytön välillä ovat jo aikaa sitten väistyneet. Youtube ei ole ollut alkuperäisessä muodossaan enää vuosiin. Jos vaikka seuraa Youtuben IIHF:n sivuilta jääkiekko-otteluita, voivat katsojat kommentoida eri pelaajien tai tuomareiden tekemisiä reaaliajassa. Näin jopa urheilutapahtuman seuraamisesta on tullut osa maailmanlaajuista sosiaalista verkostoa.

Trendinä tuntuu nyt olevan kasvavassa määrin hyvin erityyppisten palvelujen tarjoaminen samalla sivustolla. Reddit kasvattaa suosiotaan, ja varmaankin yhtenä syynä on sen monimuotoisuus –  se on enemmänkin alusta eri käyttäjien omille peleille, videoille ja profiileille. Jokaiselle jotakin mentaliteetti tuntuu valtaavan alaa.

Tulevaisuudessa tulemme varmasti näkemään uusia nettipalveluita, jotka yrittävät yhdistää sekä pelaamisen, kotisivut, sosiaalisen kanssakäymisen ja deittailun. Jo nyt on olemassa nettipelideittisivustoja, joissa samanhenkiset pelaajat voivat kohdata romanttisemmissa merkeissä. Mikä onkaan suloisempaa kuin kahden avattaren romanssi virtuaalimaailmassa.

Comments & Responses

Comments are closed.