Kun musiikki meni verkkoon


Kukaan ei voi kieltää sitä tosiasiaa, että internet on muuttanut musiikkiteollisuutta merkittävästi viimeisten parin vuosikymmenen aikana. Itse asiassa asiat jatkavat muuttumistaan nopealla tahdilla, ja musiikkibisneksellä on yhä vaikeuksia pysyä muutoksessa mukana. Ongelmat alkoivat ensimmäisistä laittomista musiikin lataus- ja jakopalveluista, joista eräs ikimuistoisin esimerkki lienee Napster, ja ne jatkuvat nykyään ristiriitoina musiikin striimauspalveluiden parissa ja muun muassa siitä, kuinka paljon artistien ja levymerkkien tulisi saada korvauksia soitetusta musiikista.

Kun musiikki meni verkkoon

Mutta näiden ongelmien ulkopuolella kaikki uutiset eivät suinkaan ole pelkästään huonoja. Kun internet on tehnyt musiikin kuluttamisesta paljon helpompaa yleisölle – ja samalla tehnyt rahan ansaitsemisesta hankalampaa itse artisteille – se on myös loistava työkalu, jonka välityksellä itsenäiset muusikot voivat löytää maailmanlaajuisen yleisön ilman suurten levy-yhtiöiden apua ja taloudellista tukea. Lyhyesti sanottuna internet on muuttanut musiikkiteollisuutta sekä positiivisessa että negatiivisessa merkityksessä.

Huonot vaikutukset

Vaikka valtavat joukot yleisössä puhuvat internetajan puolesta, koska se tekee musiikin hankkimisesta (tai varastamisesta) helpompaa ja edullisempaa, miinuspuolena on se, että musiikin liiketoiminnallinen puoli on vaikeuksissa riittävän liikevaihdon luomisen suhteen uuden teknologian vuoksi. Useimmat ihmiset, jotka ovat osa levyjen valmistamisprosessia, saavat palkkionsa rojalteina, ja aina kun musiikki liikkuu käyttäjältä toiselle ilman samalla liikkuvaa rahaa, rojalteja ei voida maksaa. Tämän vuoksi viime vuosina on tehty niin paljon musiikin laittoman levityksen estämiseksi. Tässä asiassa on saatu osittainen ratkaisu kehittämällä helppoja ja edullisia latauspaikkoja, kuten Amazon ja iTunes, joista voi koko albumin sijasta ostaa vain yksittäisiä kappaleita. Uudempi kehityssuunta on ollut internetradioiden ja Spotifyn kaltaisten striimauspalveluiden kehittäminen. Nämä tarjoavat joko mainoksiin perustuvaa tai kuukausimaksullista tilausta musiikkikirjastojensa striimauspalveluun. Tämä ratkaisu on kuitenkin aiheuttanut ristiriitaa artistien ja levymerkkien puolelta, koska nykyisten maksurakenteiden kautta he saavat paljon vähemmän rahaa, kuin jos kuluttaja ostaisi musiikin heiltä suoraan. Tämä on eräs vielä ratkaisematta olevista ongelmista.

Hyvät asiat

Lähes paradoksaalisesti sama internet, joka on aiheuttanut kaikki yllä mainitut ongelma, voi myös olla artistien paras ystävä, varsinkin itsenäisten artistien tapauksessa, kun he eivät vielä ole osa nykyistä musiikkiteollisuutta. Tämä on mahdollista yksinkertaisesti sanottuna siksi, että internet yhdistää ihmisiä ympäri maailmaa. Tämän ansiosta tietyt fiksut muusikot, jotka ovat muuten täysin tuntemattomia, pystyvät löytämään yleisönsä itse ilman suurten levy-yhtiöiden apua. Monet nykyisistä levyttävistä artisteista ovat aloittaneet uransa lataamalla musiikkiaan YouTubeen.

Hyvät asiat

Toisissa tapauksissa tämä on tarkoittanut sitä, että muusikot ovat voineet markkinoida ja myydä omaa musiikkiaan yleisölle ilman tarvetta levymerkkiin tai radiopromootioon. Yleisö ei kenties ole niin suuri kuin se muuten saattaisi olla, mutta artistin ei myöskään tarvitse jakaa tuottojaan levy-yhtiön kanssa. Tämän tuloksena musiikin ystävillä on nyt käytössään paljon musiikkia, josta he eivät olisi muuten koskaan kuulleet mitään, ja monet etukäteen ajattelevat muusikot ovat käyttäneet internetiä hyväkseen hankkiakseen itselleen tuloja ilman levy-yhtiöiden apua.

Yhteenveto

Kun internet on muuttanut musiikkiteollisuutta valtavasti viime vuosien aikana, sen vaikutukset ovat olleen sekä positiivisia että negatiivisia. Yksi asia on kuitenkin varma, internet ei ole häviämässä minnekään lähiaikoina, joten musiikkiteollisuuden täytyy löytää keino sopeutua muutokseen sitä vastaan taistelemisen sijasta. Jos historia voi osoittaa mitään, yleensä nykyiset ongelmat ratkeavat lopulta itsestään. Aika saattaa pian paljastaa, että internetistä on tullut enemmänkin musiikkibisneksen ystävä kuin vihollinen.

Comments & Responses

Comments are closed.