Kuinka netti on vaikuttanut yksityisyyteen ja turvallisuuteen


Eräs internetin käytön kasvamisen muodostamista avainkysymyksistä on yksityisyys. Internetin käyttäjistä on tullut yhä tarkempia sen suhteen, millainen merkitys yksityisyydellä on elämässämme. Yksityisyys on noussut kärkisijoille alati kasvavassa tietoisuudessa sosiaalisen median aiheuttamien vaikutusten merkityksen suhteen. Useimmiten ihmiset aloittavat sosiaalisen median käytön ilman todellista käsitystä sen vaaroista ja oppivat yleensä vain kantapään kautta, joko puhtaasti vahingossa, mokaamisten tai virheiden kautta. Kohu sosiaalisessa mediassa voi syntyä miltei mistä tahansa.

Kuinka netti on vaikuttanut yksityisyyteen ja turvallisuuteen

Nykyään sosiaalisen median vääränlainen käyttö pääsee otsikoihin lähes joka päivä. Julkisuuden henkilöt kirjoittavat sopimattomia kommentteja profiileihinsa, yksityiset kuvat ja videot vuotavat internetiin jakoon, yritykset osoittavat ylimielistä asennetta asiakkaita kohtaan sekä lisäksi esiintyy jopa rikollista toimintaa, johon sisältyy yksityisten tietojen levittämistä tai sosiaalisen median väärinkäyttöä. Suomessakin tapauksia on ollut esillä jatkuvasti. Esimerkiksi urheiluvaikuttaja ja tuolloin Espoo United -koripallojoukkueessa general managerina toiminut Aleksi Valavuori erotettiin tehtävistään kohun aiheuttaneiden Twitter-viestien jälkeen.

Yksityisyyden parantaminen tulevaisuudessa

Kaikki tämä osoittaa, että vastoin monien ihmisten alkuoletuksia sosiaalisen median käytön varhaisessa vaiheessa nettiturvallisuus ja yksityisyys ovat kriittisiä asioita. Uskon myös, että näistä tulee tulevaisuudessa yhä enemmän tärkeitä ja huomionarvoisia tekijöitä arkisessa internetin käytössä. Ja vaikka jokainen käyttäjä tarvitsee yksityisyyttään, asia on erityisen herkkä alaikäisten kohdalla. Vaikka heidän tietämystään koetetaan kasvattaa erilaisilla yrityksillä, lapset käyttäytyvät silti toisinaan hallitsemattomasti netissä.


Yksityisyyden parantaminen tulevaisuudessa

Olet itse ollut aina huolissani yksityisyydestä ja tietosuojasta. Sosiaalisessa mediassa jaan sisältöä vain kavereideni kesken, en koskaan yleisesti. Varon muutenkin jakamasta henkilökohtaisia tietojani liikaa sosiaalisessa mediassa tai internetissä ylipäätään, mutta täydellisen yksityisyyden tavoittelu on melko mahdotonta. Meidän on ymmärrettävä, että erilaiset verkkoalustat tarjoavat hyvin laajalti erilaisia yksityisyysasetuksia. Jotkut alustat ovat täysin avoimia ja julkisia, eivätkä ne tarjoa mitään keinoja henkilökohtaisten tietojen suojaamiseksi ja kaikki profiilit ovat internetin hakukoneiden saavutettavissa. Toisaalta uskon, että keskustelu siitä pitäisikö sosiaalisen median käytön olla iän suhteen rajoitettua, on melko lailla turhaa, sillä useimmat aktiiviset alustat ympäri maailmaa toimivat ilman ikärajoituksia. Euroopan lainsäädännöllisen kehys eroaa melko tavalla Yhdysvalloista ja Aasiasta. Eurooppalaisilla yrityksillä on voimassa tiukat tietosuojakäytännöt ja sosiaalisen median ikärajat. Tämä voi olla kilpailutekijänä negatiivinen, koska samat perussäännöt eivät koske samanarvoisesti kaikkia toimijoita, kuten esimerkiksi

Myös käyttäjien toiminta on tärkeässä roolissa

Sen lisäksi, mitä toimiala tai lainsäätäjät voivat tehdä, on tärkeää, että myös itse käyttäjät huolehtivat paremmin yksityisyydestään ja henkilökohtaisista tiedoistaan. Mielestäni nämä tiedot ovat käyttäjän omaisuutta, joten käyttäjä on ainoa itseään koskevien tietojen keräämisen, käyttämisen ja levittämisen hallinnoija. Jotkut sosiaaliset verkostot näyttävät unohtaneen tämän faktan, sillä he myyvät käyttäjiä koskevaa dataa, tekevät tilin poistamisesta mahdotonta tai tekevät käyttäjän yksityisyyteen liittyvien.

Myös käyttäjien toiminta on tärkeässä roolissa

Sosiaalisten verkostojen tulisi jatkaa aktiivisia pyrkimyksiään kehittää itsesäätelyn mekanismeja ja ohjeita tätä uutta ympäristöä varten, jossa vietetään yhteiseloa verkossa, että ne voivat varmistaa käyttäjien tietojen olevan turvassa. Internetin pitäisi olla pääasiassa vapauden tyyssija, mutta siellä tulisi olla myös mahdollista vallita luottamus. Paras keino sen varmistamiseksi, että sosiaalista mediaa käytetään tarkoituksenmukaisesti, on tietämyksen parantaminen. Mutta tietämys ja käyttäjien kouluttaminen eivät merkitse kovinkaan paljoa, ellei ole täysin varma vaatimus, että yksittäisten henkilöiden yksityisyyttä käsitellään aivan yleisarvoisena tekijänä.

Comments & Responses

Comments are closed.