KILPA-AUTOILUPELIEN SUOSIO KASVAA E-URHEILUSSA


Jos ajattelet vielä, että videopelien pelaaminen on tarkoitettu vain lapsille, kuulut nykyään vähemmistöön. Pelaaminen on tänä päivänä maailmanlaajuisesti noin 1 800 miljardin dollarin arvoinen bisnes, ja kaikenikäiset menestyneet pelaajat tekevät jopa miljoonien tuloja, minkä lisäksi YouTuben tai Twitchin pelikanavia sekä e-urheilua – yksinomaan pelimaailmaan liittyvää kilpailua – seuraa enemmän ihmisiä ympäri maailmaa kuin baseballin NBA:n finaalipelejä.

Tähän asti e-urheilumaailmaa ovat hallinneet ensimmäisen persoonan ammuskelupelit sekä usean pelaajan taisteluareenapelit. Näiden pelien väkivaltaan keskittyminen on kuitenkin tuonut ongelmia vanhempien suhteen ja esittänyt haasteita yrityssponsoreiden hankkimiseen, minkä johdosta vuoden 2014 Pariisin olympialaisten järjestäjät harkitsevat lisäävänsä e-urheilun olympialajiksi, mutta ei väkivaltaisten pelien osalta. Tämä luo mahdollisuuden uudelle videopelityypille, kilpa-autoilupeleille, ottaa paalupaikka e-urheilusektorilla.

Pelaajista ammattilaisiksi

Pelaajista ammattilaisiksi

Pelaaminen on myös tuonut Nissanin ja Sonyn vuosittain järjestämän GT Academy -kilpailun myötä uusia ammattikilpakuljettajia oikeille kilparadoille, heitä ovat esimerkiksi Jann Mardenborough ja Lucas Ordonez. GT Academyn taustalla vaikuttava Darren Cox on nyt aloittamassa omaa ammattilaispelitalliaan, jonka nimi on eSPORTS+CARS.

Vetovoimatekijät ovat selkeät, e-urheilusta on tullut valtava teollisuudenala, jonka saralla kilpailu on yhtä ammattimaista ja kiivasta kuin missä tahansa reaalimaailman urheilulajissa. Kilpa-autoilupeleistä on tullut koko ajan yhä suurempi osa e-urheilumaailmaa muutamien viime vuosien aikana, johon on vaikuttanut juuri GT Academyn kaltaisten ohjelmien menestys, ja ympäri maailmaa olevien miljoonien potentiaalisten kuljettajien ansiosta tarjolla on valtavan suuri joukko lahjakkuuksia nostettavaksi esille.

Pelit tuovat uusia seuraajia urheilulle

Coxille tämä on lisäksi keino saada ihmisiä myös aitojen urheilulajien piiriin. Hänen kertoo, että heidän omien haastattelujensa mukaan yli seitsemänkymmentä prosenttia pelaajista on kiinnostunut moottoriurheilusta pelaamalla ensin kilpa-autoilupelejä. eSPORTS+CARS-ohjelmaan on liittynyt jo useita pelaajia, jotka kilpailevat suurissa turnauksissa useilla eri alustoilla. He pelaavat erilaisia pelejä aina Forza Motorsport 6:sta yksityiskohtaisiin simulaattoreihin, joita ovat esimerkiksi rFactor ja Project Cars.

Gran Turismo -pelisarjan uusin peli GT Sport tulee myös näyttelemään suurta roolia kilpapelaamisessa tulevien vuosien aikana, sillä se on ensimmäinen kilpa-autoilupeli, jossa järjestetään virallinen FIA-liiton alainen sarja. GT Sport -pelaajat saavat mahdollisuuden kilpailla käytyään läpi etikettikoulutuksen häirikkökuljettajien ehkäisemiseksi. Pelaajat jaetaan iän ja alueen mukaan, että kilpailusta saataisiin mahdollisimman tasainen.

Coxin uusi e-urheilujoukkue on jo saanut houkuteltua tukea oikean maailman moottoriurheilusta, huomattavimpia tukijoita ovat ELMS sekä Le Mans -ryhmä Greaves Motorsport, joka omista Tim Greaves kertoi, että he ovat nähneet pelaajien ammattimaisuuden oikeassa maailmassa, minkä lisäksi hän itse yrittäjänä on seurannut e-urheilun kasvua suurella kiinnostuksella. Hän odottaa innolla uusien mahdollisuuksien hyödyntämistä pelimaailmassa nykyisten ja tulevien yhteistyökumppaneiden kanssa.

Pelit tuovat uusia seuraajia urheilulle

Testikuljettajan paikka kiinnostaa pelaajia

Eräs tuore esimerkki e-urheilun kilpa-autoilupelien yhteistyöstä ja sponsorien vaatimusten täyttämisestä on World’s Fastest Gamer -kilpailu, joka on Toronton Millenial Esportsin omistama yhteistyöhanke IDEAS+CARS:n ja McLarenin kesken. Kilpailu oli valtava menestys, ja siihen osallistui yli 25 tuhatta osallistujaa, jotka kilpailivat e-urheilun parhaista työpaikoista, virallisen simulaattorikuljettajan pestistä McLarenin F1-tallissa. Yhteensä 26 166 osallistujaa ajoi kaikkiaan 1,355 miljoonaa kilometriä selvittäessään joukostaan parasta kuljettajaa. Kilpailu keräsi netissä yli 10 miljoonaa katselijaa, joiden myötä sekä kilpa-autoilupelit että Formula 1 saivat lisää näkyvyyttä.

IDEAS+CARS:in perustaja Darren Cox kertoi, että World’s Fastest Gamer -kilpailu ylitti odotukset valtavasti niin yritysmaailman osoittaman kiinnostuksen kuin myös sisällön katselukertojen suhteen. Hän uskoo, että kilpailu on auttanut suuresti markkinoimaan kilpa-autoilua peliyhteisölle ja toisin päin. Myös kilpa-autoilupelien helppo muuntaminen mobiilimuotoon on auttanut lajin suosion kasvua e-urheilun sisällä. Ennusteiden mukaan mobiilipelien liikevaihdon odotetaan kasvavan nykyisestä alle 40 miljardista dollarista 65 miljardiin dollariin vuoteen 2020 mennessä.

Vahvoja osaajia

Jatkuvan kilpa-autoilupelien suosion kasvun eturintamassa on Ranskassa toimiva Eden Games, joka on kehittänyt erittäin menestyneitä pelejä ja ollut vahvasti läsnä markkinoilla ja jolla on myös vankka kokemus lisensoimisesta. Aiemmin konsolipeleissä kuten V-Rallylla ja Test Drive Unlimitedillä menestystä hankkinut pelikehittäjä siirtyi hiljattain mobiilipelien pariin Gear.Club-julkaisullaan.

Alle vuoden aikana Gear.Club keräsi yli 6,5 miljoonaa latauskertaa, mistä tekee vielä merkittävämpää se, että pelin julkaisuun ei käytetty juuri lainkaan markkinointibudjettia. Gear.Club oli lisäksi suuressa roolissa World’s Fastest Gamer -kilpailussa sen valitsemana mobiilipelialustana. Gear.Club keräsi yli 600 tuhatta latauskertaa kilpailun karsintajakson aikana. Peli valittiin Darren Coxin mukaan tapahtuman mobiilialustaksi, että jokaisella pelaajalla olisi mahdollisuus taistella halutusta paikasta Formula 1 -testikuljettajaksi.

Pelkkä mobiilipelimaailman kilpa-autoilupelien valtaaminen ei riitä Eden Gamesille, vaan se julkaisi Gear.Clubin jonkin aikaa sitten myös Nintendo Switchille ja kehitteillä ovat myös Sony PlayStation ja Microsoft X-Box-versiot. Pelin menestys ja Eden Games herättivät myös torontolaisen Millenial Esportsin huomion ja osakekauppahalukkuuden.

Tavoitteena nousta suurimmaksi

Pelaamisesta ja e-urheilusta on tullut toimintaa, jossa liikkuu paljon rahaa ja pelaajat ovat ammattilaisia. Myös omassa tietokoneessani pyöri muutamia vuosia sitten usein Gran Turismo -pelisarja tai Colin McRae Rally 2.0, ja rahapeleihin olen törmännyt esimerkiksi venttiä pelatessa, mutta pelaaminen ja rahan ansaitseminen eivät ole koskaan aiemmin olleet samassa mittaluokassa kuin tänä päivänä. Parhaat e-urheilupelien pelaajat ansaitsevat miljoonia euroja – nykyään suurimmat palkkapäivät tulevat ammuskelu- ja strategiapeleistä, mutta tilanne voi muuttua tulevaisuudessa.

Eden Gamesin perustajiin kuuluvat David Nadal kertoi, että Gear.Clubin menestys niin latausmäärien suhteen kuin sen saaman roolin myötä World’s Fastest Gamer -tapahtumassa osoittavat mahdollisen kasvupotentiaalin määrän e-urheilun kilpa-autoilupeleissä. Seuraava askel yritykselle on yhteistyö Millenial Esportsin kanssa, jonka tavoitteena on luoda ja ottaa käyttöön maailmanlaajuinen kilpa-ajoturnauskokemus. Pelinkehittäjän lukuja ja positiivista palautetta lukiessa kenellekään ei pitäisi tulla yllätyksenä, jos League of Legends ja Dota 2 jäävät lähivuosina e-urheilupiireissä kilpa-autopelien jalkoihin.

Comments & Responses

Comments are closed.